KÖPVILLKOR

§1 Allmänt

Diamantaire Enskild Firma ingår endast avtal med myndig (18 år) person. Är du minderårig krävs målsmans tillstånd.

Avtal ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Samtidigt som du gör detta så sparas de uppgifter om dig som krävs för att vi skall kunna kontakta dig samt leverera din vara. Dessa uppgifter skyddas från extern åtkomst så tillvida om vi inte frågar dig uttryckligen. Vi följer GDPR-lagstiftningen och du kan när som helst begära ut de uppgifter vi har fått om dig vid din beställning. Ni finner fullständig information om vår hantering av personuppgifter under §10 Personuppgifter.

Använder du kassan via Klarna så sparar de uppgifter om dig för att kunna slutföra din betalning enligt nedan. Dina personuppgifter är skyddade mot externt intrång och finns aldrig tillgängliga för tredje part.

Urklipp från Klarnas-dataskyddspolicy: ”Klarna värnar om din personliga integritet, vilket innebär att vi alltid samlar in och hanterar personuppgifter ansvarsfullt med din integritet i åtanke. Denna dataskyddspolicy förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter när du använder Klarnas tjänster (“tjänsterna”) och i samband med att du blir en Klarna-användare. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dessa gällande.

Dataskyddspolicyn beskriver hur vi hanterar dina personuppgifter inom alla våra tjänster. Därför är det viktigt att du läser och förstår vår dataskyddspolicy innan du använder våra tjänster – särskilt de delar som gäller de av Klarnas tjänster du tänkt använda.”

Ni finner Klarnas fullständiga dataskyddspolicy via länk i kassan, alternativt här:

Vi förbehåller oss rätten att vid felaktigheter, t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem. Våra grundstorlekar är angivet i bokstäver enligt den metod som anges i Storbritannien varför siffrorna är ungefärliga uppskattningar.

Om du vill korrigera din beställning efter order kan vi endast göra detta innan din beställning har börjat tillverkas vilket vanligtvis är samma dag som beställningen är lagd. I annat fall görs korrigeringar mot den kostnad som uppstår av korrigeringen.

Alla varor förblir Diamantaire Enskild Firma:s egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.

Diamantaire Enskild Firma förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

§2 Leverans

Vi gör vårt yttersta för att din produkt skall vara er tillhanda så fort som möjligt. Normal leveranstid är 10-20 arbetsdagar beroende på typ av smycke men vi reserverar oss upp till 25 arbetsdagar. Enklare solitärringar och släta går att beställa till express för en kostnad om 1 000 kr, då levereras ringen istället efter cirka 10-15 arbetsdagar. Leveranstiden på expressbeställningar anpassas efter det datum ni behöver er leverans, då vi av respekt för hantverket vill maximera tiden i produktion. Diffusa önskemål om leveranstid som exempelvis ”så snart som möjligt” är därmed inte möjliga. Om din order inte skulle skickas i tid så har du då rätt att häva ditt köp. Då varje ring tillverkas unikt just efter er och era önskemål kan ibland tyvärr något inträffa längs produktionens gång som gör att vi får göra om hela ringen från grunden vilket kan orsaka en försening. För oss är kvalitet det viktigaste i slutändan. Vi kontaktar er vid eventuella förseningar.

Om det yttre emballaget är skadat ta då inte emot paketet och anmäl detta till chauffören eller postombudet. Vid minsta oklarheter, kontakta oss.

Upptäcker du mot alla odds att något saknas eller är skadat när du öppnar försändelsen måste detta anmälas till oss vid första möjliga tillfälle.

Diamantaire Enskild Firma skickar en leveransbekräftelse till mailadressen eller telefonnummer du angivit innan vi skickar varorna till dig. Om paketet kommer bort under transporten måste du meddela vår Kundtjänst inom skälig tid och med det menas så snabbt som möjligt vid misstanke om borttappat paket.

Leveranssätt

Inom Sverige: Skickas med Postnord REK eller FedEx dörr-till-dörr-tjänst.

Inom Norge: Skickas med FedEx International Priority.

Övriga länder: Skickas med FedEx International Priority.

Alla våra försändelser går att spåra via speditören.

För att hämta ut postpaket krävs att du kan visa upp giltig legitimation.

Eventuella leveransförseningar eller slutförsäljningar meddelas via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening eller slutförsäljning.

Vi förbehåller oss rätten att ändra ert valda leveranssätt vid de tillfällen vi anser annat alternativ är effektivare.

Ej uthämtad vara: För paket som ej uthämtas debiteras en avgift för outlöst paket på 400 kr, det samma gäller om det ej går att leverera paketet till er. Det motsvarar de kostnader som orsakats av att skicka ut samt returnera paketet.

Tull utanför EU (bortsett från Norge)

De som är bosatta utanför EU med samarbetsländer får betala tull samt den momssats som gäller i destinationslandet. Inbetalning av moms samt tull att kommer hanteras av fraktbolaget. Tullen på diamanter och smycken är ofta kostnadsfri eller mycket låg.


§3 Betalning

Kortbetalning

Du kan betala med Visa, Mastercard och American Express. Välj kortbetalning och följ anvisningarna.

Varorna skickas så fort era varor är färdiga för leverans och först då verkställs betalningen fullt ut och ingen extra avgift tas ut.

Oavsett om du väljer att betala via Klarna eller PayPal så uppfyller samtliga av dessa kraven för PCI DSS. Du kan vara bunden, beroende på vilken typ av kort det är, att ansluta det till antingen Mastercard Secure Code eller Verified by VISA. Detta gör du vanligtvis på din internetbank eller genom separat login om du har ett icke bankanknutet kort. Du är även tvungen att fylla i din CVC-kod som du finner på baksidan av kortet alternativt framsida för American Express. Alla våra betalningstyper är säkra och använder SSL-certifikat där detta krävs.

Faktura

Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs. Om du ej vill ha varorna levererade till din folkbokföringsadress ber vi dig vänligen använda ett annat betalningsalternativ. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + gällande referensränta.

Delbetalning

Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Klarna. 0% ränta för delbetalningar upp till 12 månader. Du kan handla för 1.000 kr upp till 100.000 kr och du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp och du får genast besked om din ansökan beviljats. Leverans sker endast till folkbokförd adress. Klarna kommer skicka ett kontoavtal hem till dig. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert. Effektiv ränta vid köp om 10.000 kr med 0% ränta i 12 månader är 12,31 %.

Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning. Visa de allmänna villkoren hos Klarna->

§4 Ångerrätt

Våra produkter tillverkas unikt för dig i din valda storlek, metall samt infattad med eventuell ädelsten(ar). Detta betyder att alla produkter är specialtillverkade och ej omfattas av distansköplagen för e-handel som vanligtvis är 14 dagar. Även om våra produkter är tillverkade unikt för dig erbjuder vi 90 dagars retur- och bytesrätt på en (1) produkt från det att du beställt varan, förutsatt att varan är oanvänd och nyskick tillsammans med eventuell originalförpackning. Det yttre emballaget skall vara oskadat och samtliga delar skall finnas med i returen. Du får dock givetvis prova din vara för att se om den passar. Tänk på att vara försiktig och ha gärna i åtanke att produkter tillverkade i ädelmetaller lätt får repor och vi kan inte ta smycken som på något sätt är skadade eller repiga i retur.

Ångerrätten om 90 dagar från beställning gäller inte specialorders där ni själva designat ringen eller diamanter med ett extraordinärt värde överstigande ett hundra tusen (100 000) kronor. Vid köp över 100 000 kronor kan vi i många fall ordna öppet köp under en kortare period som passar er, hör med oss innan så skräddarsyr vi något som passar just er. Är varan graverad eller liknande tar vi ut en återställandeavgift om 1 000 kr. En specialorder kan exempelvis vara ett specialutskuret mönster, en extra diamant eller alla designförändringar av våra ordinarie ringar på hemsidan. Om du väljer att gravera en ring i efterhand kostar det 300 kr + frakt.

Byten

Alla byten är fria inom Sverige. Ett byte innebär att du väljer att köpa en ny vara. Eventuell mellanskillnad betalas tillbaka. Om du returnerar ett större antal varor än du byter till definieras det inte som en retur utan som ett återköp.

Returer

Du kan returnera din vara till Diamantaire Enskild Firma kostnadsfritt inom 90 dagar från det att du beställt varan inom Sverige och få pengarna tillbaka om du ångrat dig, varje kund har varsitt fritt byte av en produkt. Är varan graverad utgår en återställandeavgift på 1 000kr. Har ni beställt en ring utanför vårt ordinarie sortiment som inte finns tillgänglig på hemsidan utan mot förfrågan eller på annat sätt modifierats enligt era önskemål är ringen fråntagen returrätt samt fri storleksjustering. En retur räknas som påbörjad när vi tagit emot paketet så tänk på att skicka det i god tid så att vi inte får den efter de 90 dagarna har passerat. Vänligen gå in här för att göra en retur.

Specialbeställningar såsom specialdesignade ringar (även kallat CAD-ringar), ringar från vårt standardsortiment som anpassats (exempelvis förändrade mått, annan metall på klor än vad som erbjuds per standard, övrig metall som inte finns som standard att välja) eller andra typer av specialbeställda produkter omfattas INTE av öppet köp. Alla beställningar oavsett produkttyp över 100 000 kr är undantagna öppet köp.

Returer är fria inom Sverige och Norge, för mer information kring returkostnader till och från andra länder vänligen se mer på FedEx ratefinder

Fri storleksjustering

Alla våra ringar i vårt standardsortiment infattas av vår unika policy för storleksjustering. Inom 90 dagar från beställning har ni rätt till en fri storleksjustering av er ring, med helt fri frakt. Specialringar omfattas inte av detta per standard, utan enbart vid överenskommelse före beställning.

Vid felexpedition kan du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning.

Alla varor som skickas tillbaka, måste vara noggrant emballerade samt i 100% nyskick var därför försiktig när ni provar ringarna.

En ring som på något sätt behandlats av en utomstående guldsmed kan ej lämnas som retur.

Kontakta gärna oss vid returärenden så hjälper vi Er.

Reklamation

Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och begära in smycket. Enligt konsumentköplagen har du alltid 3 års reklamationsrätt på alla varor, det gäller självklart alla våra ringar och övriga varor.

Första steget vid en reklamation är att försöka åtgärda felet. Om detta inte är möjligt och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt. Ringar är sköra smycken som bör bäras med stor aktsamhet och ses över regelbundet. Vi rekommenderar att ringar med diamanter bör ses över var sjätte månad för att säkerhetsställa att diamanterna sitter åt ordentligt. Särskilt viktigt är det att vårda sina ringar om infattningen är i 18K gulguld då det är en av de mjukare metallerna. Vi erbjuder livstids garanti på våra smycken som beror på fabrikationsfel men ej slitage. Tänk på att aldrig bära dina ringar vid tillfällen då extra slitage kan uppstå, som träning, trädgårdsarbete, diskning, när ni sover och dylikt.

Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda.

Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Vänligen gå in här för att göra en retur.

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:

E-mail: info@diamantaire.se

Telefon: 070 400 61 43

§7 Sortiment

Diamantaire Enskild Firma reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet. Exempelvis kan en diamant som finns på vår hemsida inte vara tillgänglig eller i förekommande fall ha fel pris då vi förlitar oss på våra underleverantörer, vi reserverar oss i dessa fall att kunna makulera en order alternativt erbjuda en liknande vara åt kunden. Diamantaire Enskild Firma reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Gramvikter och mått är uppskattningar och kan avvika något då produkterna görs för hand. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Diamantaire Enskild Firma förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

§8 Force Majeure

Diamantaire Enskild Firma är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

§9 Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Diamantaire Enskild Firma:s tjänster eller produkter bör meddelas till Diamantaire Enskild Firma:s kundservice via info@diamantaire.se alternativt telefon +46 70 400 61 43 (vardagar kl: 08-21). Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Ni kan även vända er till EUs tvistelösning.

§10 Personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som exempelvis namn, adress, epost, telefonnummer och personnummer. Syftet med en sådan behandling är för att kunna tillgodose de tjänster ni önskat från oss, såsom skicka hem ringmått eller attrappringar, hantera serviceärenden eller vidare service efter beställningar.

Vi har fått dina uppgifter från er kontakt med oss. Detta kan vara webb-formulär, mailkontakt, telefonsamtal eller beställningar. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke ni gett vid interagerande med oss (accepterat våra villkor). Dina uppgifter kommer att sparas så länge det finns relevans i det enskilda ärendet och vi fullföljt vårat åtagande. Exempelvis raderas uppgifter från beställning av utskick så snart det är genomfört, uppgifter om köp av varor sparas så länge det finns relevans för varans livslängd.

De personuppgifter vi behandlar om dig delas med företag inom samma koncern samt vid behov samarbetspartners (enbart sådana som ingått biträdesavtal). Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag.

Personuppgiftsansvarig är Diamantaire Enskild Firma. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss via nedan formulär. Du når vårt dataskyddsombud via nedan formulär. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.Formulär för personuppgifter